Glöm inte att anmäla dig till AVEC 2013!

14 - 16 maj

Västerås, Aros Congress Center

Anmälan senast 20 april!

Läs mer om AVEC här!

Arbete pågår!

Arkivsamfundet + AAS = sant?

Under våren har styrelserna för Arkivsamfundet och AAS intensifierat förberedelserna för ett eventuellt samgående. Under ett första möte diskuterades vilken vision och verksamhetsidé en ny, sammanslagen förening bör ha. För två veckor sedan hölls ett arbetsmöte där underlag för information till medlemmarna i de båda föreningarna sammanställdes.

Vad tycker du som medlem om en sammanslagning? Vad tycker du att en ny förening ska fokusera på? Använd Tyck till i vänster meny!

.......

Parallellt pågår för fullt planeringen inför höstens konferens, vilken i år samarrangeras tillsammans med Arkivsamfundet. Datum för konferensen är 23-24 oktober. Årets tema är Öppenhet och en nyhet för i år är att vi kommer att dela ut priset för Årets registrator! Konferensen vänder sig liksom föregående år till dig som arbetar med informationsförvaltning, registrator, arkivarie, verksamhetsutvecklare, it-strateg, informationsarkitekt, systemutvecklare, systemförvaltare, verksamhetsansvarig, kravställare m.fl.

En uppskattad repris är även moderator Lennart Ploom!

Välkommen till ett nytt år med Arkivrådet AAS!

Ett utdrag ur Arkivrådet AAS medlemsbrev:

Under det senaste året har Arkivrådet AAS bland annat:

• Medverkat i tidskriftsföreningen och utgivningen av 4 nummer av Tidningen Arkiv
  • Startat upp nätverket Forum iFörvaltning och genomfört en första nätverksträff
  • Genomfört en gemensam jubileumskonferens med Svenska arkivsamfundet för att fira deras 60 årsjubileum och vårt 30-årsjubileum. Konferensen omfattade även årsmötet och festmiddag.
  • Genomfört konferensen Till säker källa – Från säker källa 23 - 24 oktober
  • Förvaltat Leif Paulsens Stipendiefond och bland annat delat ut 4 resestipendier
  • Medverkat i organisationskommittén AVEC 2013

Vad händer under det kommande året? Några av de planerade aktiviterna är:

• Arkivveckan arrangeras i Västerås, 14 - 16 maj. Lägre pris om du anmäler dig innan 15 februari!
  • Arkivrådet AAS årsmöte hålls under arkivveckan, 15 maj.
  • Arkivrådet AAS konferens 2013, 23 - 24 oktober. Tidigare moderator Lennart Ploom återkommer på årets konferens!

Vi vill också uppmana våra medlemmar att använda webbplatsen eller mejla info[snabel-a]arkivradet.se:

• Tyck till om aktiviteter och innehåll i kommande program
  • Lämna synpunkter på den dialog som pågår mellan Arkivrådet AAS och Svenska arkivsamfundet om ökad samverkan och eventuellt samgående
  • Gillar du att skriva? Tidningen Arkiv tar gärna emot texter om exempelvis yrkesmässiga erfarenheter.

Vill du ta del av Arkivrådet AAS hela medlemsbrev hittar du det här

Tack för 2012 års konferens

Till säker källa – Från säker källa

Arkivrådet AAS arrangerade den 23-24 oktober 2012 ännu en gång en välbesökt och uppskattad konferens.

Dagens Informationsförvaltning genomgår snabba förändringar som kräver nya grepp och samverkan mellan flera olika yrkesgrupper. Tidigare års separata konferenser riktade till registratorer respektive arkivarier bedömer Arkivrådet AAS därför inte längre vara relevanta. Därför har båda konferenserna sedan två år ersatts av en bred konferens med möjlighet att några gånger under dagen välja spår beroende på intresseinriktning.

Årets konferens bekräftar att AAS genom sin förankring bland arkivverksamma har en unik förmåga att finna brännande ämnen och engagerade talare (av arkivverksamma för arkivverksamma). En utveckling från förra året är att alltfler föredrag handlar om integration och proaktivitet i positiv anda. Konferensen får höga betyg (4,1 av 5) av de 100 deltagarna. Några röster från konferensen:

"Mycket bra sammansatt konferens med många intressanta beröringspunkter som är aktuella i tiden."
  "Bästa konferensen inom  området!"

"Fantastiskt bra moderator!"

Konferensen hölls på Citykonferenser i Stockholm och uppskattad moderator var för andra året Stockholms stadsarkivarie Lennart Ploom.

Katarina

AAS Konferens 2012 Till säker källa - Från säker källa

Två konferenser i En
En konferens med två spår - där du som deltagare har möjlighet att välja efter intresse - du får två konferenser i en, inklusive trevligt samkväm på kvällen!

Se hela programmet här.

Nytt för 2012 är du som konferensdeltagare kostnadsfritt får ta med din chef en av dagarna! Erbjudandet gäller endast t o m 1 juli och inte deltagande vid middagen eller studiebesök. Vi har även fem platser reserverade för dig som är student, du betalar endast 500 kr!

Bakgrund

Informationsförvaltningen genomgår snabba förändringar som kräver nya grepp där flera yrkesgrupper måste samverka för att nå verksamhetsnytta och lagefterlevnad. Vi vill ge en aktuell bild av praktik och teori inom den statliga sektorn, med utblick mot andra sektorer men även mot aktuell forskning.

Målgrupp

Vi vänder oss till dig som är registrator, arkivarie, verksamhetsutvecklare, it-strateg, informationsarkitekt, systemutvecklare, systemförvaltare, verksamhetsansvarig, kravställare m.fl.

Våra konferenser brukar vara mycket uppskattade och välbesökta så säkra din plats!
         Alla intresserade är varmt välkomna!

Informationsförvaltningsöl!

Första träffen för informationsförvaltningsöl hölls 19 september på Bishops Arms på Bellmansgatan 12 i Stockholm. Datum för nästa träff är ännu inte bestämt men vi önskar alla intresserade välkomna!

Nu är det snart dags att anmäla sig till AAS konferens 2012!

Årets konferens erbjuder massor med intressanta och relevanta föreläsningar, spännande studiebesök samt middag med underhållning. Vi kommer även att uppmärksamma vårt 30-årsjubileum med överraskningar. Väl mött!

Arkivrådet AAS bjuder in till informationsförvaltningsöl!

Nytt bud! Eftersom sommaren närmar sig med stormsteg med allt vad det innebär, skolavslutningar, semestrar och annat trevligt, har vi valt att flytta på Informationsförvaltningsölen till i augusti när fler har möjlighet att vara med. Vi återkommer med datum, tid och pub under sommaren!

Informationsförvaltningsölen som vi annonserade till torsdagen 7 juni är alltså inställd. Vi ses istället till hösten för att diskutera gemensamma frågor från vårt arbetsliv inom informationsförvaltningsområdet! Alla medlemmar är välkomna!

Ansök om stipendium från Leif Paulsens stipendiefond!

Som medlem i Arkivrådet AAS har du möjlighet att ansöka om stipendium för resor, konferenser, studier mm. Läs mer om hur du ansöker och vilka kriterier som ska uppfyllas här. Vi ser gärna att du som arbetar som registrator söker!

Jublieumskonferens och AAS Årsmöte 2012

Den 26 april, var det arkivjubileum i Stockholm på Piperska muren. Svenska arkivsamfundet (60 år) och Arkivrådet AAS (30 år) firade tillsammans 90 år. I samband med jubileet hölls årsmöten för de bägge föreningarna, en halvdagskonferens samt jubileumsmiddag. I nästa nummer av Arkiv kommer en artikel om jubileumskonferensen.

Jublieumskonferens och AAS Årsmöte 2012

Den 26 april, var det arkivjubileum i Stockholm på Piperska muren. Tillsammans kunde de två föreningarna fira 90-år. De firande var Svenska arkivsamfundet (60 år) och Arkivrådet AAS (30 år). I samband med jubileet hölls också årsmöte för de bägge föreningarna. Årsmötena och jubileumsmiddagen föregicks av ett halvdagsseminarium som var inriktat på dels informationsförvaltning, dels arkivföreningshistoria. I programmet ingick ett utländskt besök från världens äldsta arkivförening, den holländska Koniklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland, företrädd av Fred van Kan.

Artikeln i sin helhet finns med i nästa nummer av Arkiv.

Jubileumskonferensen och årsmöten hölls på Piperska muren i Stockholm.
Jubileumskonferensen, ett samarrangemang mellan Arkivrådet AAS och Svenska Arkivsamfundet hölls tillsammans med föreningarnas årsmöten på Piperska muren i Stockholm.
Middag
Kvällen avslutades med en trevlig middag.

Fler bilder från konferensen.

Arkivrådet AAS och Arkivsamfundet firar 90 år!

Vi bjuder in till jubileumskonferens och årsmöte 26 april.

Plats: Piperska Muren, Scheelegatan 14, Stockholm

Arkivrådet bildades 1982, vilket betyder att föreningen i år fyller 30 år. För att fira det bjuder vi nu in till en jubileumskonferens. På programmet står en halvdags konferens på temat informationsförvaltning, årsmöte och festmiddag.

Konferensen arrangeras tillsammans med Svenska arkivsamfundet som firar 60-årsjubileum i år. Samarrangemanget kan ses som ett startskott på det fördjupade samarbete som Arkivrådet inlett med Arkivsamfundet. Vi kommer att berätta mer om detta samarbete under jubileumskonferensen.

Här kan du ladda upp inbjudan till jubileumskonferensen och kallelse till årsmötet.

Sista anmälningsdag 20 april.

Dokumentation till årsmötet hittar du här.

Varmt välkomna!

Arkivrådet AAS firar 30 år!

Under 2012 fyller Arkivrådet AAS 30 år vilket vi kommer att uppmärksamma på flera sätt.

Först ut, den 26 april, kommer ett jubileumsarrangemang, med årsmöte, seminarier och middag. Firandet kommer att ske i samarbete med Svenska arkivsambundet som fyller 60 år i år. Fullständigt program kommer senare.

Den 23 - 24 oktober kommer vi att hålla vår konferens 2012, i Stockholm. Planeringen är i full gång! Har du idéer eller önskemål om talare eller studiebesök så kontakta oss gärna här. Det gäller även om du har synpunkter, frågor eller idéer om annat som rör vår verksamhet eller hemsida.

För att vi ska kunna nå ut till våra medlemmar på bästa sätt vill vi gärna att du går in på Min sida och kontrollerar att kontaktuppgifterna stämmer. Hemsidan är under utveckling och Min sida för dig som medlem planeras få nya funktioner under året.

Vi vill också uppmärksamma den yrkesminnesinsamling för arkivarier som AAS tillsammans med FALK och TAM-Arkiv startat. Berätta om dig själv och dina yrkeserfarenheter så har du möjlighet att få ett stipendium på 10.000 kr! Skicka in ditt bidrag senast 31 december 2012. Du kan läsa mer om detta här.

En yrkesminnesinsamling har tidigare gjorts för registratorer, där Birgit Danielsson med sin berättelse "halkade in på ett bananskal" gav första pris. Ett urval av berättelserna finns samlade i boken I handlingarnas centrum. Registratorer berättar. Vill du köpa boken kontaktar du AAS.

Under januari skickade vi ut ett medlemsbrev. Har du inte läst det hittar du det här.

Tack för årets konferens - Konferens 2011 - Strategisk informationshantering

2011 års konferens bekräftar att Arkivrådet AAS genom sin förankring bland arkivverksamma har en unik förmåga att finna brännande ämnen och engagerade talare. Konferensen fick högt betyg av deltagarna och vi lyckades nå ut till en bredare krets av deltagare, var fjärde deltagare tillhörde inte den klassiska arkivarie och registratorskretsen.

Konferensen hölls på Citykonferenser i Stockholm och moderator var Stockholms stadsarkivarie Lennart Ploom.

Läs mer om och se bilder från konferensen här.

Strategisk informationshantering 26-27 oktober i Stockholm

Två konferenser i en, en fortsättning på förra årets succé. Konferensen vänder sig till dig som är registrator, arkivarie, verksamhetsutvecklare, IT-strateg, informationsarkitekt, systemutvecklare, verksamhetsansvarig, kravställare m fl. Vi håller till på Citykonferensen, Malmskillnadsgatan 46, Stockholm www.citykonferensen.se

Se hela programmet.

Årsmötesprotokollet finns nu att läsa!

Här kan du läsa protokollet från årsmötet som hölls i våras.

Årsmöte 2011

2011-05-16

Den 16 maj hölls Arkivrådet AAS årsmöte 2012 i Oscar II sal på Nybrokajen 11 i Stockholm. Innan årsmötet fanns tid för mingel med stråkar och tilltugg.

Vid årsmötet tackade tre ledamöter för sig, Mattias Hammarlund, Patrik Wallin och Fredrik Weiss och tre nya valdes in, Lena Elfving Nixon, Pernilla Stafstedt och Peter Wattman.

Efter årsmötets avslutande bjöds deltagarna på ett studiebesök i Dramatens arkiv och bibliotek.

Protokoll från årsmötet kommer att presenteras inom kort.

Arkivveckan 2011 ställs in

Läs mer här.

Arkivarie/Arkivverksamma – berätta om ditt liv och dina yrkeserfarenheter!

En insamling av arkivariers/arkivverksammas yrkesminnen pågår t.o.m. december 2011. Bidra med ditt yrkesminne och du kan vinna ett stipendium.

För mer information om yrkesminnesinsamlingen besök TAM-Arkivs hemsida eller kontakta TAM-Arkiv.

E-post: tam-arkiv@tam-arkiv.se
Adress: Grindstuvägen 48-50, 167 33 Bromma

Ett samarbete mellan Arkivrådet AAS, FALK (Föreningen Arkivverksamma i Landsting och kommun) och TAM-Arkiv.

Arkivrådet AAS tackar alla registratorer som, genom att dela med sig av sina yrkesminnen, bidragit till boken "I handlingarnas centrum. Registratorer berättar" tillkomst.

Vi har också valt ut några pristagare som vi vill uppmärksamma lite speciellt för deras intressanta yrkesminnen. Förstapristagare är Birgit Danielsson. Hennes text ”halkade in på ett bananskal” ger en bild av hur privatlivet med skola och utbildning, hem och fritid kunde se ut för en ung kvinna på 1960-talet. Vi får en allmän bild av tidens arbetsliv, med teknikutveckling, organisationsförändringar och även hur relationerna på en arbetsplats kunde se ut. Texten har inte enbart ett intressant innehåll utan är skriven så att läsarens nyfik-enhet väcks och som läsare vill man veta mer och det får man. Det märks att texten är skriven av en person som har noggrannhet som sitt signum.

Birgit Danielsson

Andrapriset går till Ann-Marie Nyberg och hennes registratorsminne: ”Dags att registratorsyrket blir en egen profession”. Det är en kärnfull och entusiastisk betraktelse över registratorsyrkets förändring från en i sammanhanget ung människas horisont. Texten ger läsaren en intressant inblick i registratorsyrkets professionalisering via högskoleutbildningen för registratorer vid Mitt-universitetet och yrkets utökade datoranvändning. Tredjepriset går sedan till ett flertal registratorer.

Kalendarium

22-23 oktober